De-escalerend

Wat houdt de de-escalerende methodiek in?

De-escalatie is van enorm belang wanneer de spanning zich opbouwt en er een gedragsverandering gezien wordt. Deze methodiek draait om het herkennen en erkennen van grenzen. Dit geldt niet alleen voor de grenzen van je cliënten en collega’s, maar ook voor je eigen grenzen. Om op een veilige manier te werk te kunnen gaan, is het belangrijk om je grenzen aan te geven.

De-escalerend werken: de stappen

Wij hanteren de de-escalerende methodiek middels de volgende stappen:

  1. Kalmeren van de cliënt: de eerste stap is het kalmeren van de cliënt. Hierbij wordt er gefocust op het maken van contact en het negeren van de strijd. We luisteren hierbij actief naar de cliënt en respecteren hem/haar.
  2. Grenzen aangeven: deze stap is erop gericht grenzen aan te geven, zodat de cliënt ook luistert en stopt met het ongewenste gedrag.
  3. Consequenties benadrukken: als de cliënt blijft doorgaan met het ongewenste gedrag, worden de consequenties aangegeven. Hierbij wordt aangegeven het gesprek te beëindigen als de cliënt zo doorgaat.
  4. Werkt dit niet? Beëindig dan het gesprek: mocht dit niet helpen, dan is het belangrijk het gesprek te beëindigen en/of alarm te slaan.

Wij staan voor optimale zorgbegeleiding

Wij staan voor optimale zorgbegeleiding en kunnen via onze de-escalerende methodiek de juiste ondersteuning bieden. Wij doen dit al voor vele klanten in de GGZ. Indien gewenst, denken wij met je mee. Samen met onze professionele begeleiders zorgen we ervoor dat je een veilig gevoel blijft behouden. En dit is essentieel voor een gezonde werksituatie.

Meer weten over hoe wij de-escalerend werken?

Benieuwd hoe wij de-escalerend werken of heeft u meteen een ervaren begeleider nodig? Wij voorzien u graag van meer informatie. Je kunt contact met ons opnemen via 088-11 23 900 of een mail sturen. Onze professionele begeleider vertelt je graag hoe wij de-escalerend werken en wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.